Budík náš každodenný alebo Nech ráno nebolí



Je skoré ráno. Tma. Teplo, vyhriata posteľ a....budík. Vy sa z polospánku načiahnete po mobile a dôjde Vám, že sa do dvoch minút budete musieť pozbierať a postaviť na nohy. Pretočíte sa na druhý bok a nastavíte päť odkladov tak, že si po poslednom zazvonení ledva stihnete vyčistiť zuby počas behu na autobus. Alebo, ďalšie ráno s rovnakým začiatkom, ale vstanete hneď na prvé zazvonenie s neprekonateľnou nenávisťou k celému svetu. Alebo skrátka ani nezaregistrujete, že sa Vás nejaký budík snažil zobudiť.

Mohla by som Vám prestaviť jedenásť ďalších alternatív rovnakého problému. Ale čo tak ukázať jedenásť alternatívnych riešení? Ich dodržovaním si môžete spríjemniť muky spojené s ranným vstávaním.

  1.        Začnite svoje ráno už večer – pred spaním si prichystajte všetko čo budete potrebovať na bezbolestné ranné rituály. Od oblečenia cez veci do práce/školy až           po čajovú lyžičku vedľa hrnčeka kávy na kuchynskej linke.
  2.        Neodkladajte budík – jediné čo sa tým dá dosiahnuť, je masochistické predlžovanie limbickej etapy ani nespania, ani nebdenia.
  3.        Dajte si pohár vody – nabudí  telo a urýchli Váš metabolizmus.
  4.        Otvorte okno – keď už Vás čerstvý vzduch sám o sebe nenakopne, nakopne Vás aspoň keď sa vykopete z prikrývok.
  5.        Usmejte sa – (aj nasilu). Ak Vám kútiky nechcú ísť hore samé od seba, vezmite si pero a dajte si ho pozdĺžne medzi pery. Už len samotný akt zdvihnutých               kútikov vo vašom tele zvýši produkciu serotonínu a deň bude krajší.
  6.        Rutina – vstávajte v rovnakom čase každý deň a nevynechajte ani víkendy. Biorytmus sa prispôsobí a telo naskočí na zabehnutý kolotoč. (Veľmi ťažko splniteľné         keď ležíte v teplej posteli počas upršanej nedele, ale veď prečo netrpieť nedostatkom spánku aj cez víkend?)
  7.        Pustite si hlboko pozitívnu hudbu – niečo príjemné, niečo čo máte radi, niečo čo Vám prinesie úsmev na tvár aj bez použitia pera.
  8.        Dajte si rýchlu studenú sprchu – už len slovné spojenie studená sprcha bez debaty preberie.
  9.        Zacvičte si hneď po zobudení – dobre, tento bod nie je úplne splniteľný pre každého, či už ide o nedostatok času alebo sa nám proste nechce. Môžete to však         nahradiť aspoň ponaťahovaním mimo vyhriatych perín.
  10.        Raňajkujte – aj keď som nebola nikdy zástancom nútených raňajok, tak po pár ránach s dobrým smoothie som zistila, že mám viac energie a chuti do dňa ako           bez neho. (Samozrejme, nemusí platiť pre každého, ale tak či tak sa budete musieť v priebehu dňa najesť, tak prečo nezačať s niečím ľahkým a sviežim?)
  11.        Večer je pravý základ dňa - Vedci nedávno identifikovali správanie známe ako večerná prokrastinácia. Termín môžeme v podstate vysvetliť ako neochotu ísť do         postele napriek tomu, že už nemáme čo robiť. Riešením by mohlo byť vytvoriť si zvyk pred spaním, napríklad čítať knižku a hneď po dočítaní sa uložiť na spánok.

Bonus – Ak Vás nič z toho nedonúti vyliezť včas z postele, staňte sa  personálnym budíkom niekoho na kom Vám záleží. Odteraz bude osud Vášho blízkeho vo Vašich rukách, čo Vám ponúkne dostatočnú motiváciu k prebraniu.

Konkrétne u nás v AuJobe máme dva druhy vstávačov. Prvý si nastaví štyri budíky, vstane na piaty a preberie sa až v práci pri doobedňajšej káve. Druhý typ má trošku menej chaoticko-deštrukčné rána, a to aj vďaka používaniu niektorých rád spomenutých vyššie. Najviac nápomocné je nachystanie si vecí na ráno už večer, čo zahŕňa oblečenie, raňajky, obedy a desiate. Pre mnohé z nás je nastavenie si jedného budíka kľúčové k bezbolestnému preberaniu naproti iným kolegynkám, ktoré si tých budíkov nastavia veľa len pre to, aby si mohli pri každom zobudení povedať: „ešte mám čas.“ Tak či onak, vstať sa donútime vlastnými taktikami a nakoniec sa na čas všetky stretneme v office počas vymieňania si ospalých úsmevov. :)

A na záver, aby ste si nezúfali, že ste donútení vstávať prehnane skoro ráno, jeden z najslávnejších filozofov, Aristoteles, tvrdil, že najlepšie je vstať ešte pred svitaním. Tak si človek posilní zdravie a zdokonalí svoju dušu aj múdrosť.

Autor: Veronika Sláviková

Pošlite CV